Medlemmar

Konditori Katarina - Årets Företagare på Limhamn 2015

Jag träffar Peter Björkman som tillsammans med sin fru Susanne driver Konditori Katarina. Vårt möte äger rum mitt i semletider som innebär att produktionen i Limhamn går på högvarv. Prognosen var 11 000 sålda semlor på fettisdagen men man sålde 14 000 semlor. Totalt i år har man bakat 72 000 semlor.

Traditionellt sett börjar man alltid med semletillverkningen annandag Jul och fortsätter tillverkningen fram till veckan innan Påsk. Man fortsätter som regel aldrig in i påskveckan. Semlorna står för 10% av den årliga försäljningen. Tre sorters semlor bakas: Wienersemla, minisemla och vanlig semla. Wienersemla görs enligt en komplicerad process där man viker degen i flera tunna lager, till slut är det 108 tunna lager – i likhet med Wienerbrödsdegen.

Konditori Katarina har idag fem butiker och ett bageri som är beläget i Limhamn, på Ringugnsgatan 6. 1959 startade Konditori Katarina på Sallerupsvägen och drevs från början av Peters föräldrar från 1968-2002 då Peter och Susanne tog över. Lars Gleborn var den som startade Konditori Katarina 1959 och drev företaget fram till 1968.

Konditori Katarina tar gärna emot studiebesök i bageriet vilket är en form av marknadsföring. Man marknadsför väldigt sällan specifika produkter utan mer vilken typ av konditori Konditori Katarina är och hur man jobbar, förmedla en känsla och på så sätt bygga sitt varumärke. De huvudsakliga kanalerna är tryckt media, radio, kundmötet i butik, känslan i butiken och framförallt relationerna med kunderna. För inte så länge sen öppnade man även upp en webbshop. Än så länge hämtar man upp beställningen man gjort via webbshopen i butik. Butikerna är inte identiska men har en röd tråd vad gäller helhetsupplevelsen och de intryck man får när man kliver in i butiken. Det ska vara välfyllt, det ska alltid finnas mycket att välja på och det som säljs är dagsfärskt. Bakgrunden som familjeföretag påverkar försäljningen till viss del, i vilken utsträckning är svårt att säga, men det ger en känsla av att det är ett genuint och familjärt konditori.

När det kommer till tradition kontra trend och nyskapande så håller Konditori Katarina kvar vid det traditionella och genuina hantverket men har alltid ett öga utåt och trendspanar bl.a. på olika mässor och genom många resor. Peter är ledamot i styrelsen för Sveriges bagare och konditorer. Just nu är det väldigt trendigt med bakverk i litet format/miniformat. Minibiskvier, minifrallor, minibakelser, makarons osv. De tar i regel längre tid att göra, kräver mindre råvara, men kostar som en stor bakelse på grund av tidsåtgången.

Då Konditori Katarina har precis avslutat en fas med expansion och öppnande av fler butiker samt organisationsförändringar som nu börjat sätta sig så är inga sådana större förändringar i företaget på gång just nu. Visionen framåt är istället att utvecklas genom att satsa på caféverksamhet, istället för enbart butiker. Första testet blir att göra om butiken på Emporia till café och om det slår väl ut finns tankar på att utöka caféverksamheten.